Ładowanie

🚆 Głubczyce, Racibórz i Opole znów połączone koleją! Rusza rewitalizacja linii kolejowej

Stacja Głubczyce Dworzec PKP

Długo wyczekiwana inwestycja staje się faktem – po ponad 20 latach na trasę Racibórz–Głubczyce–Racławice Śląskie wrócą pociągi pasażerskie. Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej została właśnie podpisana. To pierwszy krok w kierunku przywrócenia kolejowych połączeń pasażerskich w jedynym powiecie województwa opolskiego, który dotąd nie miał dostępu do kolei.


Co obejmuje projekt?

W ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294” wykonawca zaprojektuje:

54 kilometry linii kolejowej
13 stacji i przystanków kolejowych (nowych lub odbudowanych)
Maksymalną prędkość pociągów do 120 km/h
Poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych

Przystanki będą nowoczesne, wyposażone w wiaty, ławki, energooszczędne oświetlenie oraz przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Wysokość peronów umożliwi wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów.


Kto zyska?

Z nowej infrastruktury kolejowej skorzystają mieszkańcy czterech gmin, w tym miejscowości takich jak:
📍 Racibórz, Racibórz Studzienna, Wojnowice, Samborowice, Cyprzanów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Bernacice, Gadzowice, Ściborzyce Małe, Głubczyce i Głubczyce Las.

Planowany czas przejazdu:
🚆 Głubczyce – Racibórz: 36 minut
🚆 Głubczyce – Opole: ok. 130 minut


Głos ekspertów i samorządowców

– To kluczowy etap przygotowań do rewitalizacji infrastruktury kolejowej w regionie – mówi Janusz Pasierb, dyrektor Regionu Śląskiego CRI w PLK S.A. – Projekt umożliwi podróże z prędkością do 120 km/h i jest przykładem skutecznego wykorzystania programu Kolej+.

– To projekt partnerski, wspierany przez samorządy lokalne – podkreśla Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa opolskiego. – Podpisanie umowy na dokumentację to ważny krok, ale prawdziwe wyzwanie dopiero przed nami: realizacja inwestycji.


Czym jest Program Kolej+?

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku to rządowy projekt, którego celem jest walka z wykluczeniem transportowym oraz zwiększenie dostępności do kolei – najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.

Główne założenia programu:

🚆 Odbudowa połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi dla miejscowości liczących ponad 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do kolei lub wymagają poprawy istniejących połączeń.

🏗️ Inwestycje liniowe i punktowe – modernizacja lub budowa nowych linii, przystanków, mijanek, łącznic.

🤝 Współpraca z samorządami – JST zgłaszały projekty i deklarowały udział w finansowaniu inwestycji (co najmniej 15%).

📊 Budżet programu: 13 mld zł

  • 11,2 mld zł z budżetu państwa
  • 2 mld zł – wkład samorządów

Etapy wdrażania programu

📅 26 sierpnia 2020 r. – zakończono I etap naboru zgłoszeń
📅 24 listopada 2020 r. – ogłoszono listę projektów zakwalifikowanych do II etapu
📅 Do 24 listopada 2021 r. – samorządy przedłożyły dokumenty aplikacyjne (studia planistyczno-prognostyczne, deklaracje współfinansowania i przewozów)
📅 20 kwietnia 2022 r. – opublikowano listę projektów zakwalifikowanych do realizacji
📃 W kolejnym kroku podpisywane są umowy z PKP PLK S.A., potwierdzające wolę współpracy i uruchamiające realizację projektów


Więcej informacji o programie Kolej+ można znaleźć na stronie:
👉 www.plk-sa.pl/program-kolej-plus

Share this content: